Eu cu cine votez? Vesnica intrebare: Ce pian digital sa-mi cumpar ?

Diferența dintre acțiunea Hammer Action, Standard Action si Semiweight

Fiind tânăr student la pian, m-am întrebat întotdeauna de ce profesorii mei mi-au sugerat să exersez la un pian acustic. Ei ar spune întotdeauna că acțiunea mecanică va fi importantă pentru mine pe termen lung. De asemenea ar spune că tastele ponderate/semiweight, nu mi-ar oferi tipul de interpretare de care am nevoie și, prin urmare, au sustinut că investitia într-un pian digital cu actiune mecanica foarte buna merita facuta.

Astazi sunt producatori de piane digitale care sustin ca pianul acustic cunoaste declinul in achizitie.

Dar, sa urmarim care sunt propunerile actuale ale acestora

In acest articol vom analiza doar unul dintre cei mai importanti factori in fabricarea pianelor; sistemul mecanic al claviaturii pianelor digitale.

Există mai multe tipuri de acțiuni; hammer action progresive, hammer action standard, semiweight/semiponderat și complet ponderat. 

Diferența dintre acțiunea mecanica de tip hammer action și tastele ponderate este nivelul de rezistență la apăsare. Tastaturile cu acțiune hammer action oferă aceleași caracteristici ca ale pianelor acustice. La fel ca un pian acustic, tastele de la notele de  bas sunt mai grele, în timp ce tastele înalte au o atingere mai ușoară. Tastele ponderate sunt complet echilibrate cu aceeași greutate de jos pana sus.

Pentru cineva care este nou în domeniu, aceste două descrieri pot părea confuze. Cu toate acestea, este important sa citiți aici diferențele dintre pianele digitale cu actiune hammer action si cele cu actiune semiweight.

În continuare, vă voi împărtăși de ce este important să începeți cu acțiune de tip ciocan gradată, astfel încât să se poată obține cea mai autentică experiență.

Pentru a înțelege cum funcționează acțiunea pe tastaturile digitale, trebuie să înțelegem mai întâi câteva terminologii de bază ale tastaturii.

Când aveți de-a face cu chei semi-ponderate, diferența vizibilă constă în rezistența tastelor. Semi-ponderat folosește un mecanism cu arc în combinație cu cele cu greutăți care sunt atașate la fiecare cheie. Când un pianist apasă tasta, acesta va simți un efort moderat.

Deși tastele se apasă rapid, ele se simt lente în timp ce se ridică înapoi. Din acest motiv, încercarea de a executa unele tehnici pianistice, cum ar fi un glissando sau o repetiție rapidă a aceleasi note, nu este întotdeauna ușor de făcut.

Acțiunea hammer action are mai multă rezistență la apasare pentru a îmbunătăți senzația pe măsură ce avansati. Sunt adăugate greutăți sub taste pentru a adăuga mai multă rezistență și are și arcuri de retur mai puternice. Scopul aici este ca pianistul să dezvolte rezistența la interpretare.

De ce acțiunea Hammer este mai bună

Dacă nu veți investi într-un pian acustic și intenționați să obțineți un pian digital, atunci este important să investiți într-unul cu hammer action (acțiune cu “ciocan”).

În ceea ce privește dezvoltarea generală, acest tip de aciune vă va ajuta cu adevărat pentru dezvoltarea musculară ca pianist.

Acțiunea hammer action este esențială pentru a dezvolta un sentiment real ori de câte ori interpretezi.

Studiul pianului se poate compara cu un sport. Tipul de echipament pe care îl folosim are un impact direct asupra succesului nostru in dezvoltare. Tastaturile cu acțiune ciocan ne permit să ne dezvoltăm, să redăm o dinamică precisă și să executăm articulații precum staccato, accente și legato corecte.

Dacă tastatura ar fi semiweight sau complet usoara fără mecanisme de ciocan, aceste aspecte ale performanței nu ar fi ușor de realizat.

Un pian digital cu acțiune de tip ciocan face o “treabă” excelentă in a reda ceea ce facem cu mâinile, degetele și brațele noastre și de a produce o reprezentare exactă a acestui lucru.

Cu tehnologia de astăzi, aceste piane digitale cu hammer action pot calcula rapid cantitatea de forță cu care apeși tastele, pot oferi o redare realistă a sunetului și, de asemenea, pot oferi tipul corect de revenire și rezistență.

Dacă un pianist profesionist ar urma să cante la un pian digital care nu oferă o greutate reala, atunci nu ar putea să folosească instrumentul pentru a reda adevarata performanta. 

De fiecare dată când un student care a studiat la pian digital cu actiune semiweight dorește să susțină un spectacol, la un pian acustic se va simți aproape străin fizic. Viteza cu care interpreteaza s-ar simți ca o luptă, deoarece dezvoltarea musculară pur și simplu nu il ajută. Pe lângă aceasta, crearea dinamicii si a nuantelor va fi, de asemenea, un obstacol pentru el.

Unele familii au piane digitale in casa lor. Acele familii doresc probabil să-și trimită copilul în cealaltă cameră unde să poată canta la pian folosind căști, pentru confortul general.

Problema cu acest scenariu este că, dacă studentul nu optimizeaza suficient expunerea volumului la casti pentru a putea ajunge să dezvolte o tehnică reala de interpretare, efortul fizic al degetelor pentru a echilibra această practică duce la un dezechilibru intre senzatia reala si rezultatul obtinut.

Chiar și cei care dețin piane acustice trebuie să ia în considerare găsirea unor modalități de a interpreta dacă este posibil, in mediul optim de expunere al nivelului sonor.

Când investiți într-un pian cu acțiune hammer action, fiti sigur ca veți avea de-a face cu un sistem de consolă complet cu stativ stabil, difuzoare, stativ de partituri si pedala de sustain (una este suficienta).

Unele piane digitale cântăresc peste 60 de kg, deci este posibil să aveți nevoie de ajutor pentru a-l muta dintr-o camera in alta. Consider că aceste piane digitale nu sunt intotdeauna o alegere optima. În general, nu este nevoie de dimensiuni  agabaritice, pentru a canta.

Si totusi….

Oricât de mult îmi plac tastaturile cu acțiune de tip ciocan, trebuie să recunosc că nu sunt perfecte. Scopul acestora este de a recrea o senzație de pian acustic, dar nu se va simți niciodată exact ca unul.

În calitate de muzician care deține toate tipurile de tastaturi, pot spune cu siguranță că acțiunea cu ciocan a pianului acustic este favorita clară. 

Cea mai mare preocupare a mea este ca atunci cand utilizez un pian digital sa aleg varianta cu cea mai buna actiune.

Am testat multe piane digitale de-a lungul anilor și nu există nicio îndoială în mintea mea că Nord Piano, Roland, Kawai si Yamaha produc cea mai bună linie de piane digitale de pe piață astăzi. 

De-a lungul anilor, am cantat pe Yamaha Clavinova si Roland HP, tastaturi cu acțiune cu ciocan gradata, si totusi “dorinta” dezvoltatorilor de a crea o tastatura cat mai grea, pentru a castiga competitia a dus la realizarea unor tastaturi atat de greoaie la apasare incat este foarte dificil sa realizezi nuante desavarsite. Cantatul la pian nu este Fitness ……

Dintre tastaturile care pot primi recomandarea mea in segmentul entry level, pot nominaliza Roland seria FP, Yamaha P125 sau Kawai ES110, luand in considerare doar 2 factori de selectie – sunet si tastatura.

Roland FP 30. Este echipat cu o tastatura hammer action cu sistem escapement. Acest mecanism escapement ofera 2 niveluri de rezistenta la apasarea unei singure clape. Vei simti la prima apasare, (pentru cca 4 mm), un nivel de rezistenta medie, dupa care rezistenta dispare si vei receptiona un alt nivel de rezistenta de intensitate crescuta ce te va insoti pana la apasarea totala a clapei.

Din experienta acumulata in ani de studiu, acest sistem nu aduce o imbunatatire reala in interpretare. Daca vei avea de cantat note repetitive, octave in tremolo, sau arpegii in aceasi pozitie/octava, vor fi note care nu vor fi redate cu aceasi intensitate sau mai rau, nu se vor auzi. Senzatia este  ca si cand ai pedala la bicicleta si undeva pe parcursul unui circuit complet de 180 de grade al rotirii pedalei apare un punct “mort” dupa care brusc revine dinamica cu o rezistenta crescuta si ciclul se tot repeta.

In acest context sunetul de pian acustic va avea si el sincope in dinamica interpretarii. Cu cat vei ajusta nivelul de velocitate al claviaturii, cu atat va creste rezistenta si astfel timpul de tranzit al sunetului din momentul “escapement”va creste.

Yamaha P125. Sistem mecanic clasic, fara progresie dinamica, acest sistem de tip hammer action este linear, pe toata cursa clapei  vei intalni aceasi rezistenta. 

Un sistem putin imbatrinit, de cele mai multe ori esti nevoit sa utilizezi un nivel de apasare al clapelor mai ridicat decat este necesar, pentru a obtine nuante si articulatii artistice. Aceasta utilizare permanenta a unei presiuni peste limita, aduce oboseala prematura a degetelor si tot odata lacune in interpretare. Pe scurt – muncesti mai mult decat este necesar.

Kawai ES110. Sunet bun de pian, esantionat de la pianele clasice. Sistemul mecanic rudimentar aduce un minus ce nu poate fi compensat de sunetul bun de pian. Un sistem mecanic sub pragul standard actual al rezistentei naturale la apasare. Mecanismul foarte lent la revenirea clapelor ,dupa apasare, duce la pierderea tehnicii in interpretare si a vitezei de executie.

Asa cum am mentionat mai sus, nivelul pianelor digitale in segmentul mediu de achizitie (800-200 Euro) este unul experimental. Producatorii au dorit sa castige aceasta competitie si au venit cu produse care de cele mai multe ori vin echipate cu tehnologii ce nu sunt necesare cantatului la pian. In fond, privind partea tehnica, ele sunt asemanatoare pianelor entry level, doar ca sunt adaugate extrase precum: mobilier (supralicitat ca pret), functia bluetooth audio sau MIDI, nenumarate difuzoare (de cele mai multe ori canti folosind casti audio), sunete de orchestra pe care nu le poti utiliza firesc, deoarece claviatura de pian nu ofera articulatii specifice instrumentelor precum: corzi, suflatori, percutii samd, recording foarte rudimentar fara overdub, quantize, erase note, erase measure, si multe alte functii.

Si aplicatiile de invatat la pian, care sunt oferite “gratuit” sunt cele care ridica pretul de achizitie. Acestea sunt “gratuite” pentru 30 de zile sau in varianta de cateva rudimentare lectii, dupa care trebuie sa iti faci cont…… sa platesti un abonament ….si uite asa dispare gratuitatea.

Cele mai multe dintre acestea sunt ridicole, asemanatoare cu cele frecvent intalnite in on-line prin care inveti o limba straina in 24 de ore (dormi si a doua zi vorbesti fluent o limba straina)

Raman dator cu un raspuns la intrebarea: 

Ce pian utilizez?

Vom afla raspunsul in urmatorul articol.

Ion Stanciu