Nici un alt sintetizator clasic nu este mai apreciat decât Roland Jupiter 8, iar acum Roland l-a trezit din nou pe gigantul adormit. Investigăm versiunile actualizate ale regelui sintezei.
Când vine vorba de sintetizatoare vintage și clasice, există într-adevăr doar o mână de produse care au devenit sintetizatoarele de vis căutate, în mare parte datorită modului în care timpul și piața și-au tratat moștenirea. Prin urmare, ne aflăm într-un loc în care Roland Jupiter 8 la mâna a doua ar putea avea un preț mai mare de 10.000 de lire sterline. Merita? Aceasta este o întrebare care se bazează în mare parte pe părerile tale despre sintetizatoare. Roland Jupiter este in tilul lor evident, si nu-și cere scuze pentru că arată incredibil de asemănător cu un Jupiter 8.
Ceea ce aduce Jupiter-X este o tastatură profesională cu cinci octave de dimensiune completă, cu o interfață care este robustă, elegantă și spațioasă, la fel ca JP8 original. În timp ce acest frate mai mare oferă un preț „generos”, Jupiter-Xm mai mic și miniaturizat oferă o formă mai accesibilă și mai compactă, continuând acel sentiment de reverență, dar cu trei octave de taste „compacte” și o interfata care este plină cu potentimetri rotativi în locul faderelor găsite pe modelul X.
La interior, sunt identice, ambele exploatează cea mai recentă tehnologia ZEN-Core de la Roland, care este gazda ultimelor lor progrese în modelare, cunoscută sub numele de Analog Behavior Modeling (ABM). Ceea ce înseamnă acest lucru în termeni reali este că gama Jupiter-X include modele preîncărcate ale Jupiter 8, Juno 106, SH-101, JX-8P și XV-5080, împreună cu piane din gama RD și sunete de tobe de la TR. -808/909 & CR-78. Această modelare diferă de formatele anterioare Roland, oferind un grad mai mare de rezoluție, rezultând o funcționare foarte lină și precisă, în timp ce puterea ZEN-Core asigură o polifonie extravagantă; câte note sunt disponibile depinde de motorul de sunet utilizat, motorul intern oferind o polifonie de până la 256 de note.
Acest lucru ofera 32 de note polifonice, în cazul în care vă abateți spre unul dintre modelele ABM care, să recunoaștem, este destul de probabil. Chiar și așa, asta înseamnă că poți avea un Jupiter cu 8 voci polifonice cu 32 de note, care este un concept unic în sine, și antiteza completă a Boutique JP-08 care a oferit doar polifonie de 4 note.
S-ar putea să simțiți un sentiment ciudat de deja vu în acest moment; Roland are o istorie cu numărătoarea de note polifonice și, în timp ce lucrurile s-au îmbunătățit radical față de vremurile vechi ale polifoniei parțiale, utilizarea lui Jupiter într-un mod multitimbral mănâncă și mai mult acest număr de voci. Noua terminologie Roland pentru structura vociilor înseamnă că o „Scenă” este efectiv un patch care poate fi programat pentru a fi multitimbral, stratificat sau divizat.
Fiecare scenă poate conține până la patru elemente tonale, precum și sunete de tobe într-o a cincea parte și o serie de efecte integrate, care includ reverb, delay și multi-fx, pentru aproape orice altceva. Într-o Scenă, puteți alege să stratificați mai multe Jupiter 8 pentru a crea un monstru cu sunet analog, sau pur și simplu să creați o divizare cu un bas 101 și pad-uri Juno. În toate cazurile, în care modelele ABM sunt implementate, numărul de voci rămâne 32 în toate părțile, în timp ce partea 1 are precedent, așa că dacă aveți un pad uriaș cu cozi lungi de eliberare, alte părți vor suferi furt de note înainte ca partea 1 să devină afectat.
În acest moment, probabil că trebuie să menționăm cuvântul „Analog”; Jupiter-X și Xm nu sunt analogice, în niciun sens, în afară de modul în care obțineți semnalul audio în lumea reală. Mulți consideră acest lucru ca pe un atribut negativ, totuși conceptul unui Jupiter 8 analog de treizeci de note este o idee despre care orice inginer de sintetizator vă va spune că este destul de posibilă, fie la nivel de inginerie, fie ca o implicare a costurilor. Roland a introdus în mod inteligent elemente în modelare pentru a crea un comportament foarte asemănător cu analogul, permițând utilizatorului să dicteze vârsta sintetizatoarelor (până la 100 de ani!), în timp ce temperatura sa de funcționare poate afecta, de asemenea, reglajul. Există chiar și o opțiune de încălzire a circuitului, dacă doriți să fiți pedant, care pe JP8 original a fost de doar patru minute.
Jupiter-ul mic
Jupiter-Xm este modelul junior și, în timp ce motorul și capabilitățile de producere a sunetului rămân identice, ceea ce se schimbă este accesibilitatea la mulți dintre parametri, deoarece zona de lucru redusă înseamnă că spațiul este mai restrâns. Cele mai mari diferențe fizice sunt cu prezența cursorului rotativ, precum și formatul de tastatură miniaturizată. Tastatura se simte plăcut de cântat, dar este o experiență de mini-clape care se dovedește dificilă pentru gesturi de acorduri mai grandioase sau solo-uri. Cu toate acestea, scopul acestui format mai mic este de a oferi toate beneficiile sonore ale modelului mai mare, dar cu o amprentă care îl face perfect pentru birou, chiar lângă computer. La doar 576 mm x 305 mm, este bine proporționat, în același timp fiind suficient de ușor pentru a fi transportat.
Modelul Xm poate fi alimentat de opt baterii AA și, cu o pereche de difuzoare încorporate, este cu adevărat portabil. Difuzoarele sunt un plus interesant, care pornesc de la început, deși pot fi dezactivate dacă este necesar. Ele sunt în esență acolo pentru a oferi utilizatorului o formă de feedback acustic, aproape în același mod în care ar putea un instrument mai acustic sau electro-mecanic, dar nu sunt sigur că servește bine Xm, pentru demonstrarea adevăratei capabilități sonore. Conectati Xm pe monitoarele dvs. și veți auzi gloria nealterată a frecventei de jos analog, care trebuie experimentat corespunzător.
Navigarea este gestionată prin intermediul afișajului LCD situat central, care răspunde rapid oricărui potentiometru, prin feedback numeric pe ecran. În mod implicit, setările LFO și formele anvelope/plicului sunt afișate pe ecran cu forme care „dansează” frumos în funcție de orice modificare a parametrilor. În cazul /anvelopei/plicului (sunt trei anvelope disponibile) dar este o cerință să apăsați preferința plicului înainte de editare. Butoanele de sub pot. ADSR și Depth permit controlul setărilor pentru Pitch, Filter și Amplificator ADSR, ceea ce evidențiază una dintre micile necazuri pe care le găsim la noul format; atunci când lucrați cu modelele ABM, parametrii se aliniază direct cu capacitățile mașinii originale, așa că este posibil ca controalele să fie dezactivate, lăsând utilizatorul să apese un buton pentru a afla.
Acest lucru devine puțin greoi uneori, deoarece s-ar putea să te trezești folosind modelul SH-101, doar pentru a descoperi că, este un sintetizator de bază care nu permite sincronizarea sau modulația încrucișată. Pe de o parte, sunt încântat că Roland a fost atât de fidel, dar poate părea puțin confuz, mai ales dacă nu ești familiarizat cu originalul.
Fratele mai mare
Jupiter X, mult mai mare, este o afacere la scară largă; tastatura de cinci octave este cu adevărat o experiență de joc minunată, posibil rezultatul feedback-ului oferit de la System 8. Pentru oricine cântă în mod regulat la tastaturi live, octava a cincea suplimentară este indispensabilă, oferind capacitatea de a ancora acele armonii cu un final tunător, ceea ce în cazul lui Jupiter-X ar putea însemna și stratificare în același registru.
Ca o piesă de design de produs, arată și se simte foarte elegant, cu un aspect care este în întregime nostalgic, fiind bazat în întregime pe schema de culori a JP8 original. Mai mult, deoarece există spațiu pentru a face acest lucru, Roland a plasat un afișaj LED clasic chiar în centru, în față, plasând ecranul LCD suplimentar în extrema stângă. Este încă vizibil, dar oarecum îndepărtat din punct de vedere estetic. Faderele se simt toate foarte sigure, cu mișcări laterale ușoare, dar fără să vă faceți griji. Faderele funcționează foarte bine și cu un grad mare de precizie și rezoluție
Ca o piesă de design nou de produs premium, arată și se simte foarte elegant, cu un aspect care este în întregime nostalgic, fiind bazat în întregime pe schema de culori a JP8 original. Mai mult, deoarece există spațiu pentru a face acest lucru, Roland a plasat un afișaj LED clasic chiar în centru, în față, plasând ecranul LCD suplimentar în extrema stângă. Este încă vizibil, dar oarecum îndepărtat din punct de vedere estetic. Oalele și faderele se simt toate foarte sigure, cu mișcări laterale ușoare, dar fără să vă faceți griji. Faderele funcționează foarte bine și cu un grad mare de precizie și rezoluție. La fiecare mișcare a faderului, pe afișajul LED apare o valoare numerică, oferind asigurarea că fiecare fader oferă o rezoluție completă de 1024 de puncte, cu o precizie de reamintire care ar fi fost un vis la original.
Deși este ușor să te lași „dus” cu aspectul de modelare vintage, despre care bănuiesc că va fi cea mai mare atracție pentru mulți, celelalte elemente de sunet interne sunt departe de a fi Jupiter 8. Există patch-uri p[acute din toate sintetizatparele, și o mulțime de ele, și care se extinde de la toate formele de sunete electronice, până la piane frumoase, piane electrice, pad-uri sintetizatoare, alamă, percuție și multe altele. Se simte mai degrabă ca și cum echipa de design de la Roland s-a trezit într-o întâlnire de design, cu o tastatură de nivel profesional și s-a gândit că ar trebui să arunce chiuveta veche din bucătărie. Acest lucru poate crea uneori confuzie, deoarece ierarhia sunetului necesită puțin timp pentru a vă obișnui, deși este posibil să lucrați în Scene pentru a aduce pur și simplu modelul preferat, dacă doriți să vă pierdeți într-un clasic vintage.
Având în vedere natura acestei fiare, este dificil să nu faci în mod continuu comparații între JP8 și noul model ABM, iar când este pus unul lângă altul, Jupiter-X este foarte convingător. Există un arsenal puternic de FX, dar odată ce acestea sunt insusite, natura identică a materialului sursă este exigentă în fiecare detaliu. Chiar și formele anvelope/plicului, care anterior erau puțin inexacte, sunt acum perfecte, deși singura zonă care continuă să se simtă mai puțin convingătoare este modularea încrucișată. Nu pot să pun asta cu fermitate la ușa lui Roland; Cross Mod de pe Jupiter-X este suficient de bun, dar nu pare să se comporte exact în același mod ca JP8-ul vintage. Nu este ceva de care ați fi conștient decât dacă le-ați avea pe amândouă unul lângă celălalt.
Dezacordul în stil analogic de pe Jupiter-X este, de asemenea, foarte convingător, dar am devenit conștient de acordarea comutării a două note, aproape în același mod în care ar putea face un eșantion round-robin. Acest lucru nu este ceva de care am fost conștient vreodată în originalul meu, așa că ar putea fi o ciudatenie a software-ului instalat.
Ca o piesă de design de produs, arată și se simte foarte elegant, cu un aspect care este în întregime nostalgic, fiind bazat în întregime pe schema de culori a JP8 original. Mai mult, deoarece există spațiu pentru a face acest lucru, Roland a plasat un afișaj LED clasic chiar în centru, în față, plasând ecranul LCD suplimentar în extrema stângă. Este încă vizibil, dar oarecum îndepărtat din punct de vedere estetic. Oalele și faderele se simt toate foarte sigure, cu mișcări laterale ușoare, dar fără să vă faceți griji. Faderele funcționează foarte bine și cu un grad mare de precizie și rezoluție. La fiecare mișcare a faderului, pe afișajul LED apare o valoare numerică, oferind asigurarea că fiecare fader oferă o rezoluție completă de 1024 de puncte, cu o precizie de reamintire care ar fi fost un vis la original.
Deși este ușor să te lași cu aspectul de modelare vintage, despre care bănuiesc că va fi cel mai mare atracție pentru mulți, celelalte elemente de sunet interne sunt departe de a lipsi. Există patch-uri delicioase din toate părțile, și o mulțime de ele, și care se extinde de la toate formele de sunete electronice, până la piane frumoase, piane electrice, pad-uri sintetizatoare, alamă, percuție și multe altele. Se simte mai degrabă ca și cum echipa de design de la Roland s-a trezit într-o întâlnire de design, cu o tastatură de nivel profesional și s-a gândit că ar trebui să arunce chiuveta din bucătărie. Acest lucru poate crea uneori confuzie, deoarece ierarhia sunetului necesită puțin timp pentru a vă obișnui, deși este posibil să lucrați în Scene pentru a aduce pur și simplu modelul preferat, dacă doriți să vă pierdeți într-un clasic vintage.
Având în vedere natura acestei fiare, este dificil să nu faci în mod continuu comparații între JP8 și noul model ABM, iar când este pus unul lângă altul, Jupiter-X este foarte convingător. Există un arsenal puternic de FX, pe care personal îl găsesc puțin strălucitor și anii 80, dar odată ce acestea sunt învinse, natura identică a materialului sursă este exigentă în fiecare detaliu. Chiar și formele plicului, care anterior erau puțin inexacte, sunt acum perfecte, deși singura zonă care continuă să se simtă mai puțin convingătoare este modularea încrucișată. Nu pot să pun asta cu fermitate la ușa lui Roland; Cross Mod de pe Jupiter-X este suficient de bun, dar nu pare să se comporte exact în același mod ca JP8-ul meu vintage. Acest lucru se datorează cel mai probabil la vârsta sintetizatorului meu, dar, indiferent, nu este ceva de care ați fi conștient decât dacă le-ați avea pe amândouă unul lângă celălalt.
Important, filtrul modeling este la fel de exigent ca al celui de la JP8, într-o oarecare extensie a mașinii originale, insa acum există si prezența unui filtru de scară în stilul Moog și a unui filtru de stil Secvențial, alături de frumosul filtru original.
Un punct curios este lipsa faderului Pulse Width Modulation, direct pe panoul frontal. Acest lucru vă obligă să mergeți la meniu pentru a aloca ceea ce doriți, deși există comenzi rapide pentru apăsarea butonului pentru a netezi drumul. Funcția i-Arpeggio este, de asemenea, o extensie uriașă a conceptului original de arpegiator. Mixand linia dintre sequencer, tobe și arpegiator, multe dintre acestea depășesc cu mult elementele de bază, oferind posibilități uriașe de performanță, mai ales că Jupiter-X ar trebui să fie clasificat ca o tastatură cu performanță completă.
Proiectat pentru viitor
Acestea sunt modele curajoase și, în multe privințe, se simte ca și cum compania se ocupă în sfârșit de niște treburi neterminate cu mult timp in urma. Sunt, fără îndoială, sintetizatoare cu un sunet grozav, cu acea claritate Roland în partea de sus și multă greutate dedesubt. De asemenea, ele oferă o cantitate enormă de conținut, care îi va ține ocupați ore întregi pe producătorii moderni. De asemenea vor fi mulți adepți de epocă ce vor spune Nu, nu este analog, dar nu ai ști niciodată daca Roland nu ar fi specificat aceasta.
Nu există nicio îndoială că Jupiter-X este o experiență de joc mai plăcută, dar dacă acest lucru vă extinde bugetul prea mult, modelul Xm va suna identic și va oferi o mulțime de potențial de ajustare a butoanelor. Jupiter-X, pe de altă parte, se descurcă așa cum te-ai aștepta ca un Jupiter modern să joace creativ și este o adevărată bucurie să lucrezi. Cu actualizările de firmware disponibile, nu am nicio îndoială că acesta va fi un instrument creativ care rulează și rulează, la fel ca originalul.
Chiar am nevoie de el?
Dacă întotdeauna ați poftit la un Jupiter 8 original, dar știți că prețul este prohibitiv, DA!! acesta ar putea fi răspunsul. Este un Jupiter 8 complet funcțional, cu polifonie de 32 de note! Cu toate acestea, este, de asemenea, plin de alte modele de synth cu adevărat convingătoare, care sună fantastic, alături de o bibliotecă uriașă de alte sunete din catalogul Roland și nu numai. Puteți alege între cele două modele Jupiter, dar dacă aveți bani și spațiu, modelul X de dimensiuni complete este de departe cea mai plăcută experiență.
Dacă cântați la clape, veți dori modelul mai mare, deoarece este un instrument cu adevărat minunat de cântat, permițând controlul ușor al sunetelor din mers. Du-l în studio, iar conectarea instantanee prin USB îl va face un vis, în timp ce Vocoderul integrat sună frumos clar și util pentru sarcinile vocoding moderne. Doar pentru estetica designului, Jupiter te face să zâmbești, iar când îl vei auzi, vei zâmbi pentru totdeauna.
Daca ai deja un pian digital, sau un Midi keyboard atunci Xm este cea mai buna alegere: micut, eficient si cu o interfata intuitiva.
Caracteristici generale
Stil Roland unic și distins, „clasic”.
Dispune de noul procesor de generare a sunetului ZEN-core de la Roland
Șase „Modele” preîncărcate de sintetizatoare și piane clasice Roland
Multitimbral cu cinci părți (patru părți sintetizatoare + ritm/tobe)
Funcționare USB MIDI și audio, cu port USB pentru unități flash
Intrarea microfonului permite operarea vocoderului
Difuzorul încorporat oferă feedback acustic, pe ambele modele
Sursa articolului; https://musictech.com/reviews/hardware-instruments/roland-jupiter-x-xm/